Pentru tipul de educaţie propus, avem nevoie de şcoli altfel gândite, altfel construite, altfel organizate.
Școlii Andreiene îi considerăm necesar un centru pentru activități Afterschool, organizat pe centre.
Fiecare copil îşi poate alege centrul la care vrea să lucreze, după ce finalizează temele ce trebuie pregătite pentru a doua zi. Dacă profesorul observă, că școlarul nu are înţelese conținuturile predate la şcoalăşi întâmpină probleme, îi va propune activităţi în cadrul centrelor pentru a-şi lămuri neînţelegerile.
Spaţiul pe care îl propunem, porneşte de la paradigma exprimată prin ideile curentului Educaţia nouă, cu organizarea spaţiului în manieră Montessori, cu ancorare în teoria inteligenţelor multiple şi cu abordarea învăţării conform psihologiei umaniste.
Specificul activităţii centrului se aliniază la Nondirectivism .
Propunem 6 ateliere de lucru, pornind de la ideile susţinute de Sistemul sau planul Dalton, cunoscut ca sistem al muncii didactice pe laboratoare şi cabinete şcolare, renunţând la predare, în sine, dând prilej copilului să-şi construiască propria învăţare prin experimente personale precum şi a Planului Winnetka, care are în vedere aptitudinile copilului si se caracterizează prin organizarea instruirii prin individualizarea muncii. Fiecare atelier are câteva centre de interes susţinute teoretic de sistemul Decroly sau sistemul centrelor de interes, din curentul Educaţia nouă.
- atelierul pentru activităţi verbal-lingvistice, cu centre pentru limba română, creaţie, limbi moderne: limba germană, limba engleză;
- atelierul pentru logică, matematică şiştiinţe, cu centre de interes pentru activităţi de matematică şi logică, centrul de interes pentru ştiinţe ale naturii: fizică, chimie, astronomie, bilogie şi centrul de interes pentru: istorie – geografie;
- atelierul pentru dezvoltare personală, în care se vor desfăşura copii cu orientare spre inteligenţa interpersonală, intrapersonalăşiexistenţială;
- atelierul pentru muzică;
- atelierul de mișcare și ritm;
- atelierul pentru activităţi manuale, arte plastice, arhitectură, construcţii cu centrul de interes pentru creaţie, unde se vor desfăşura copiii cu inteligenţa corporal-chinestezică şi vizual-spaţială. Specificul activităţii din acest centru este susţinutăşi de Pedagogia Acțiunii .
De asemenea, centrul va cuprinde spaţii auxiliare, în care copiii, alături de profesori, colegi, părinţi desfăşoară activităţi conexe:
- săli pentru activităţi de pregătire a temelor de casă și alte activități specifice nivelului de varsta al copiilor, chiar și joacă. Intervalul în care şcolariiîşi pregătesc temele nu este impus. Fiecare ştie însă că până la plecare va trebui să ofere atenţie acestei activităţi, care se va desfăşura sub supravegherea şi îndrumarea cadrelor didactice şi a şcolarilor mai mari. Şcolarul are dreptul să-şi aleagă timpul şi ordinea în realizare a temelor de casă, dar este responsabil de rezultatele şcolareobţinute.
- sală de servire a mesei. Fiecare şcolarîşi va lua caserola cu mâncare, va face ordine, va spăla tacâmurile şi va lăsa spaţiul pregătit pentru următoarea masă.
- sală de odihnă; pe care o vor folosi cei care simt nevoia sa se odihnească pe saltele sau fotolii;
- sală multifuncţională sau sală festivă, capabilă să gâzduiască o gamă variată de activități și conformații spațiale;
- centru de documentare şi informare, fiind o biblioteca multimedia gândită la nivelul copilului astfel încât să răspundă cât mai fidel nevoilor acestuia.;
- atriumul gândit ca o continuare a spațiului public exterior care în timpul sezonului rece este închis, în care sunt plante, bănci, mese de lucru şi în care se pot desfăşuraactivităţi libere sau sub îndrumarea cadrelor didactice;
- sală vestiar şi de corespondenţă între părinţişi profesori, în care fiecare elev are un dulap. Există un caiet de observare psihopedagogică, pe care operează atât părinţii cât şi profesorii. Aici sunt consemnate detalii legate de timpul pe care copiii îl acordă fiecărui centru de stimulare, pregătirii temelor de casă, activităţilor de grădinărit şi în aer liber, atitudini şi aptitudini manifestate.
În spaţiul din jurul clădirii sunt amenajate următoarele:
- gradină perenă, cu pomi fructiferi, gazon, straturi cu legume şi flori, o fântână arteziană, animale: raţe, gâşte, iepuri, în care copiii desfăşoară munci uşoareşiîşi vor completa cunoaşterea dobândită în laboratorului de ştiinţe;
- un teren de sport, pentru activităţi recreative şi jocuri în aer liber, prevăzut cu bănci dispuse în forma amfiteatrului, pentru participare la activităţi demonstrative;
- un spaţiu prevăzut cu bănci, dispuse în semicerc pentru activităţi de dezbatere şi dialog.
În cele 6 ateliere, copiii se vor desfăşura, în grupuri eterogene, conform specificului Montessori, învăţând unii de la alţii, sprijinindu-se reciproc şi solicitând ajutorul profesorului doar când nu reușesc singuri. În fiecare atelier îșidesfăşoară activitatea trei-patru cadre didactice: profesori şiasistenţi. Aceştia nu au un loc al lor. Special amenajat pentru ei. Ei fac parte din mediul pregătit în care şcolarii se desfăşoarăşi în care intervin de fiecare dată când sunt solicitaţi de către şcolari, satisfăcând rolurile de: observator, resursă educaţională, modelator, facilitator, designer al mediului.
Spaţiile sunt mari, aerisite, cu suprafețe cuprinse între 40 şi70 metri pătraţi, în care copiii se pot mişca liber, luminoase, dotate cu materiale atractive, plăcut colorate, uşor de manipulat, de către şcolari, care dau prilej copiilor să înveţe experimentând.
Copiii au acces direct la etajerele construite pe măsura lor, cu obiecte atractive, care răspund principului ,,controlul erorilor” . Pereţii dinspre holuri oferă totală transparenţă vizuală, activitatea desfăşurându-se fără să fie perturbată de cei care doresc sa vizualizeze activitatea. E o garanţie în plus a deschiderii pe care centrul o manifestă faţă de comunitate.
Mobilierul este de dimensiuni diferite, pentru a asigura confortul fizic .
Centrul este conceput ca fiind un spaţiu benefic şi pentru copiii cu nevoi speciale. Faptul că respectă ritmul propriu a fiecărui copil, nevoile proprii, particularităţile individuale, este un spaţiu în care această categorie se regăseşte, fără a se simţi stigmatizată datorită diferenţelor dintre ei şiceilalţi.
Având ca fundament teoretic ProgramulParkway , unele activităţi de după masa se desfăşoară în grupuri mici, în care elevii lucrau la organizarea unor proiecte, în parte în mediul natural, dar şi în biblioteci, muzee, teatre, instituţii specifice educaţieinonformale.